Klanttevredenheid verhogen, waarom wil jij dat?

4 tips voor een hogere klanttevredenheid

Klanttevredenheid verhogen, waarom wil ik dat? Klanttevredenheid is een voorspellende factor voor meer verkopen. Wanneer klanten tevreden zijn met jouw product of dienst zijn zij eerder geneigd om terug te komen naar jouw bedrijf (bron). Daarnaast zijn zij sneller bereid jou te helpen met het krachtigste marketingmiddel: mond-tot-mondreclame! Hierdoor krijg jij dus nog meer (blije) klanten en daar wordt jij weer blij van. 

Maar hoe verhoog je die klanttevredenheid? We hebben hier vier tips voor je op een rijtje gezet.


1. Blije klanten begint met blije medewerkers

Er wordt vaak gezegd dat je (buitendienst)medewerkers het visitekaartje zijn van jouw bedrijf. Het is dus erg belangrijk dat zij lekker in hun vel zitten. Hoe enthousiaster zij zijn over hun werk, hoe beter zij dit gevoel over jouw bedrijf op de klant over weten te brengen. Daarnaast zijn blije (buitendienst)medewerkers productiever, innovatiever, verhogen klanttevredenheid en melden zich minder vaak ziek (bron). Ook presteren bedrijven met blije medewerkers financieel tot wel vijf keer beter dan bedrijven die niet werken aan werknemer tevredenheid (bron). Genoeg redenen dus om je medewerkers blij te maken!


Maar hoe maak je je medewerkers blij? 

Een aantal acties zijn erg makkelijk, maar worden toch vaak vergeten door werkgevers. Zo halen werknemers heel veel voldoening uit complimenten van hun werkgever. Dit kan heel simpel door de waardering uit te spreken, maar je zou ze ook kunnen verrassen met iets kleins. Daarnaast helpt het ook heel veel als je jouw werknemers het resultaat van hun werk laat zien. Laat een klant een positieve review achter over een werknemer, deel die dan vooral (bron)!

Verder is het ook belangrijk dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf (bron). Start met het vragen wat zij belangrijk vinden. Op deze manier kun je inspelen op hun interesses en ze begeleiden in hun persoonlijke groei. Wat ons brengt bij nog een belangrijk punt: biedt ontwikkelingsmogelijkheden aan. Dit kan in de vorm van interne opleidingen of mogelijkheden om door te groeien naar andere functies.


2. Hou al het contact met de klant op een plek

Klanten willen graag geholpen worden en het liefst zo snel mogelijk. Niets is dan zo irritant als vijf keer je verhaal moeten doen aan verschillende medewerkers. Het is daarom erg belangrijk dat jij een plek creëert, waarin alle communicatie met de klant samen komt. Op deze manier kunnen jouw medewerkers makkelijk zien welk contact er met de klant in het verleden is geweest. Dit maakt je klant blij en scheelt ook voor jou veel tijd!

Maar dit wordt je tegenwoordig wel erg lastig gemaakt met alle verschillende media waarop vragen binnen komen. Facebook berichtje hier, mailtje daar, overzicht waar? Als software bedrijf worden wij dan ook erg enthousiast van software oplossingen die dit soort problemen oplossen. Ben jij het overzicht kwijt? Overweeg dan om gebruik te gaan maken van een Omnichannel. Dit is een platform wat je aan al jouw communicatie middelen kan koppelen, zodat je alle berichtjes vanuit een centrale plek kan beantwoorden. Zo hou jij het overzicht en hoeven je klanten niet vijf keer hun verhaal te herhalen! Je zou bijvoorbeeld naar Freshdesk, een van onze omnichannel koppelingen, kunnen kijken hoe zij jou hierbij kunnen ondersteunen!


3. Ontevreden klanten zijn jouw meest waardevolle klanten

Ontevreden klanten hebben is natuurlijk nooit leuk. Je hebt veel liever klanten die je bellen om te vertellen hoe geweldig ze jouw product vinden. Helaas doen mensen dat minder snel. Toch zijn ontevreden klanten erg waardevol voor je onderneming. Zij geven namelijk belangrijke feedback over hoe jij jouw bedrijf kan verbeteren. Door constant te blijven verbeteren zullen jouw klanten steeds blijer met jou zijn! 

Het is echter wel belangrijk dat klanten hun klachten op een goede manier kunnen aangeven en dat zij op een juiste manier worden geholpen. Niet gewaardeerd voelen is namelijk voor 65% van de klanten de reden om een bedrijf te verlaten (bron). Je wil natuurlijk liever niet dat deze klanten online boze reacties of slechte reviews achter laten. Daarnaast is dit de kans om een slechte ervaring naar een goede om te zetten. 

Je zou dit kunnen bereiken door na levering de klant een mail te sturen of alles naar wens is en of ze nog ergens tegenaan lopen. Op deze manier geef je het signaal af dat zij voor klachten en vragen contact kunnen opnemen. Zo voorkom je dat zij dit ergens anders online of offline gaan doen wat potentiële klanten kan afschrikken.


4. Vergeet jouw tevreden klanten niet!

Het is natuurlijk heel belangrijk dat jouw klanten tevreden zijn, maar een tevreden klant betekent niet meteen dat ze jouw bedrijf zullen gaan aanraden aan hun familie en vrienden. Sterker nog 60% van de tevreden klanten gaat zelfs naar een andere aanbieder (bron). Gelukkig is er een lichtpuntje, want tevreden klanten zijn wel makkelijker om te toveren naar ambassadeur van jouw bedrijf. Dus dat stapje extra is het zeker waard. 

Maar hoe verander je tevreden klanten in ambassadeurs? Dat zou je al kunnen doen door een aantal kleine gebaren waardoor je laat zien dat je de klant waardeert. Denk aan een mailtje over hoe de dienst is bevallen, een vriendelijke monteur die aan het einde van de afspraak nog even vraagt of er nog vragen zijn en een leuk kaartje achterlaat met contactgegevens waar ze terecht kunnen met vragen. Op die manier voelen klanten zich gesteund en gewaardeerd. 

Je zou ook nog een stapje verder kunnen gaan door klanten een beloning geven (bron). Hierbij kun je denken aan een korting als ze nog een keer voor jouw bedrijf kiezen of een spaarsysteem. Maar dit kan bijvoorbeeld ook door een extra service te bieden zonder daar extra geld voor te vragen. Dit kan jouw klanttevredenheid een echte boost geven. 


Ten slotte z

Klantcontact verbeteren heeft veel voordelen, maar we begrijpen ook dat dit heel veel tijd kost en als groeiend bedrijf heb jij die tijd misschien helemaal niet. Een goede uitkomst zou kunnen zijn om een deel van jouw klantcontact te automatiseren. Daardoor hou jij meer tijd over voor de klanten die net dat beetje extra aandacht nodig hebben. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen je klantcontact te automatiseren? Kijk dan hier.

Field Service Automation

Ontdek al onze oplossingen

Klantcontact automatiseren
Werkzaamheden automatiseren
Service afspraken automatiseren