Planning

Service planning: zo maak je een optimale planning voor je buitendienst

Als field service bedrijf weet jij natuurlijk als geen ander waar je tegenaan kan lopen als het aankomt op service planning. Misschien loopt de communicatie tussen je binnen- en buitendienst niet zoals gewenst, of staat je buitendienst regelmatig voor de deur van een klant zonder het juiste gereedschap. In beide gevallen kan dit resulteren in een planning die uitloopt of klanten die ontevreden achterblijven. En dat is natuurlijk niet wat je wilt. Je wil een optimale planning, waar zowel je medewerkers als je klanten van op aan kunnen.

Als expert op het gebied van service planning, helpen we je graag om deze optimale planning te realiseren. Daarom kan je in dit artikel meer lezen over:

  • De voordelen van een optimale service planning
  • Het optimaliseren van je planning

Hopelijk kan je na het lezen van dit artikel je service planning naar een nóg hoger niveau tillen! 💪

Voordelen van een optimale service planning

Twijfel je nog over het belang van een optimale service planning? Dan zullen deze voordelen snel bewijzen dat het optimaliseren van je planning echt de moeite waard is!

1. Makkelijk schaalbaar als bedrijf

Je wil dat je bedrijf schaalbaar is. Wie weet heb je over een aantal maanden wel een nieuwe buitendienst medewerker nodig om service aanvragen te kunnen bijbenen of een binnendienst medewerker om het werk van je team te verlichten. Hoe dan ook, het aannemen van nieuwe medewerkers moet een verademing zijn, geen uitdaging in je planning.

Met service planning software, zoals Bessy, ben je ten alle tijden klaar voor groei in je bedrijf. In Bessy kan je gemakkelijk nieuwe binnendienst gebruikers toevoegen, die in de planning kunnen werken. Daarnaast kan je ook buitendienst gebruikers toevoegen, die in de app snel aan de slag kunnen met het registeren van werkzaamheden.

2. Minder uitval of vertraging in de planning

Als je service planning goed geregeld is, weet je zeker dat je buitendienst altijd goed voorbereid op pad gaat. Met een goede planning voorkom je dubbele afspraken, verkeerde afspraak gegevens of andere fouten die zorgen voor uitval of vertraging. Zo kan je elke dag weer optimaal werken en het maximale uit je werkdag halen.

3. Hogere klanttevredenheid

Stel je voor: je klant kan gemakkelijk zelf een afspraak inplannen, wordt altijd keurig op de hoogte gebracht via e-mail en ontvangt je installateur altijd op het afgesproken tijdstip. Daarnaast is de installatie naar verwachting uitgevoerd en ontvangt de klant direct na de afspraak een factuur via de mail.

Dat klinkt als een optimale klantbeleving, toch? Door gebruik te maken van service planning software zoals Bessy kan je dit realiseren. Bessy biedt verschillende functionaliteiten waarmee je de klanttevredenheid kan verhogen. Zo kan je klant met Bessy zelf een afspraak inplannen, is je planning altijd betrouwbaar en verstuur je gemakkelijk automatische e-mails naar je klant.

4. Een blije binnendienst en buitendienst

Je wil natuurlijk dat de communicatie tussen binnen- en buitendienst vlekkeloos verloopt. Sterker nog, het liefst wil je dat er haast geen communicatie nodig is tussen beide teams, maar dat alles vanzelf gaat. Zo kan iedereen lekker doorwerken en zijn al je medewerkers helemaal happy.

Met een optimale service planning hoeven je binnen- en buitendienst nooit meer ergens achteraan te bellen of mailen. Alles is namelijk inzichtelijk in de planning. In Bessy kan je buitendienst lekker werken in de app, terwijl je binnendienst op een realtime dashboard het verloop van afspraken bekijkt, meldingen oppakt en bijstuurt wanneer dat nodig is.

Je service planning optimaliseren

Klinken bovenstaande voordelen je als muziek in de oren? Dan is het misschien tijd om je service planning te optimaliseren met planning software.

Bessy is een Field Service Platform, waarin je automatisch een optimale planning kan maken, klantcontact kan automatiseren en werkbonnen automatisch kan versturen. Je kan in Bessy veel handelingen automatiseren, waardoor je zowel je binnen- als buitendienst een hoop tijd kan besparen. Hieronder lees je precies hoe je jouw planning kan optimaliseren met Bessy.

Automatisch een optimale planning maken

Met Bessy heb je altijd een optimale, duurzame planning. En dat zelfs automatisch! Wanneer je een afspraak wil inplannen, kan je in Bessy afspraak momenten opvragen. Deze momenten worden geselecteerd op basis van je bestaande planning en gegevens zoals werklocatie en afspraak duur. Vervolgens kan je de afspraak momenten voorstellen aan je klant, die via de mail een afspraak moment selecteert. Hierna wordt de afspraak definitief in je planning gezet en ontvangt de klant automatisch een afspraak bevestiging.

Door op deze manier te werken, heb je altijd een optimale planning waarin onnodige kilometers worden bespaard. Daarnaast hoeft je binnendienst zelf niet te puzzelen met het inplannen van afspraken, waardoor je ook direct een hoop tijd bespaart.


Klantcontact automatiseren

Nog iets waar je binnendienst straks niet meer aan hoeft te denken: je klanten op tijd een e-mail sturen op verschillende momenten in de klantreis. Dit gebeurt in Bessy namelijk allemaal automatisch. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is eenmalig een template aanmaken voor de e-mail die je wil versturen. Daarna kan je de e-mail bijvoorbeeld automatisch versturen op de volgende momenten:

  • Wanneer de klant een afspraak kan inplannen
  • Wanneer de klant vergeten is om een afspraak te plannen
  • Wanneer de afspraak is ingepland
  • Wanneer de afspraken over een aantal dagen gaat plaatsvinden
  • Wanneer de buitendienstmedewerker onderweg is naar de klant
  • Wanneer de afspraak heeft plaatsgevonden (inclusief werkbon)

Dit zijn slechts voorbeelden van veelvoorkomende contactmomenten. Je kan zo creatief zijn als je zelf wil met het versturen van e-mails.


Automatisch digitale werkbonnen maken

In Bessy worden afspraak gegevens automatisch omgezet tot digitale werkbonnen. Je kan eenmalig een werkbonnen template maken, wat hierna per afspraak wordt voorzien van de benodigde gegevens. Vervolgens kan je de werkbon automatisch naar je klant versturen en downloaden voor je eigen administratie. Je kan de werkbon in Bessy altijd terugvinden onder desbetreffende afspraak.

Aan de slag met Bessy als service planning software

Kan jij niet wachten om je service planning te optimaliseren? Dan is het een goed idee om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met Bessy! Je kan direct een gratis proefomgeving aanmaken in Bessy om onze software 14 dagen te ervaren. Wil je kijken hoe je op de lange termijn met Bessy kan werken? Dan vind je hier een overzicht van onze pakketten. Ons team staat altijd voor je klaar om je meer te vertellen over Bessy en je te adviseren.

Eerst zien dan geloven?

Probeer Bessy 14 dagen gratis

Wil jij proberen of ons Bessy platform echt bij jou past? Probeer het dan nu helemaal gratis!

  • Automatiseer jouw planning
  • Bespaar, tijd, geld, werk en kilometers
  • Verhoog jouw klanttevredenheid