December 27, 2021
Wat kan AI betekenen voor de groei van jouw bedrijf?
De cashflow van bedrijven die binnen de komende vijf tot zeven jaar Artificial Intelligence (AI) gaan gebruiken verhoogt met 120%, terwijl deze bij de bedrijven die niet met deze trend meegaan met 23% zal dalen (McKinsey). Dat is echt een enorm verschil. Wat nog meer shockerend is, is dat minder dan 10% van de bouw en transportbedrijven AI gebruikt (CBS). Het lijkt bijna wel alsof ze verlies willen draaien. Het verhogen van jouw cashflow is natuurlijk al een heel groot pluspunt om voor AI te kiezen. Maar naast cashflow kan AI nog veel meer betekenen voor jouw bedrijf.

De cashflow van bedrijven die binnen de komende vijf tot zeven jaar Artificial Intelligence (AI) gaan gebruiken verhoogt met 120%, terwijl deze bij de bedrijven die niet met deze trend meegaan met 23% zal dalen (McKinsey). Dat is echt een enorm verschil. Wat nog meer shockerend is, is dat minder dan 10% van de bouw en transportbedrijven AI gebruikt (CBS). Het lijkt bijna wel alsof ze verlies willen draaien. Het verhogen van jouw cashflow is natuurlijk al een heel groot pluspunt om voor AI te kiezen. Maar naast cashflow kan AI nog veel meer betekenen voor jouw bedrijf. 


Verhoogde productiviteit

Een van de grootste angsten van werknemers als het over AI gaat is vaak dat hun banen straks niet meer nodig zijn. Dat is gelukkig niet iets waar zij zich druk over hoeven te maken, want volgens onderzoeken van McKinsey en PwC zal het niet zo hard lopen. Zij geven echter wel aan dat de bestaande banen de komende jaren gaan veranderen (bron). 

Deze verandering is ook nog eens in het voordeel van de werknemer, dus eigenlijk zouden juist zij erg blij moeten zijn met de komst van AI. Door werkprocessen te automatiseren vallen de saaie repeterende taken weg (bron). Dit betekent dus dat zij zich meer kunnen focussen op taken die interessanter zijn en hen meer uitdagen. Denk hierbij aan bedrijfsvoering, complexe besluitvorming en creatieve oplossingen (bron). 

AI zal een deel van de simpele taken wegnemen, maar het is nog steeds afhankelijk van mensen om goed te kunnen functioneren (bron). AI past zich namelijk aan aan jouw bedrijf, door te leren van de dingen die jij doet. Je zou het een beetje als een stagiair kunnen zien, die met jou mee kijkt en van jou leert. Wanneer dit niet juist wordt gedaan, kan dit goed fout gaan. Kijk bijvoorbeeld naar chatbot Tay van Microsoft die na slechts een paar uur veranderd was in een racist en na 16 uur al met pensioen ging (bron). 

Ondanks dat jouw medewerkers nodig blijven, brengt AI jouw bedrijf ook echt verder. Ten eerste krijgen jouw medewerkers interessanter werk, wat ertoe leidt dat zij tot wel 2,5x gelukkiger zijn dan voorheen (bron).Ten tweede zorgt het gebruiken van AI ervoor dat werknemers 28% productiever worden (bron). Ten slotte worden er door gebruik van AI 26% minder fouten gemaakt (bron). 


Word schaalbaar

Door AI te gebruiken groeit jouw bedrijf 80% sneller dan wanneer jij dit niet zou doen (bron). AI zorgt er namelijk voor dat jouw bedrijf schaalbaar wordt. Doordat computers erg snel kunnen handelen heb je hier niet alleen voordeel van wanneer jij klein bent, maar nog meer wanneer jij gaat groeien. Door AI hoef jij namelijk minder snel extra werk te verrichten wanneer er meer klanten bij komen. 

Daarbij worden orders van klanten aanzienlijk sneller opgepakt. Door dit deel te automatiseren kan er namelijk direct gereageerd en gehandeld worden. Dit leidt tot een afhandeling die gemiddeld 6 tot 7 werkdagen sneller is (bron). En ik hoef jou vast niet te vertellen dat klanten verwachten dat je steeds sneller reageert. 

Om nog sneller te kunnen inspelen op de wensen van jouw klanten zou je jouw klantcontact (deels) automatiseren. Stuur bijvoorbeeld automatisch een afspraak bevestiging of een herinnering dat je de volgende dag langs komt. Zo hou jij je klanten altijd op de hoogte, zonder dat jouw medewerkers alles in de gaten moeten houden. Doordat zij niet meer deze standaard mails hoeven te sturen blijft er meer tijd over om bijvoorbeeld op klanten te reageren die bellen met vragen. Hiermee verhoog jij dus jouw responsiviteit en daarmee jouw klanttevredenheid. 


MKB en AI

Vaak wordt er gedacht dat AI voor grote bedrijven is, maar dat is allang verleden tijd. Vroeger moest iets namelijk helemaal vanaf het begin opgezet worden en dat kost enorm veel geld en energie. Gelukkig komen er steeds meer oplossingen waardoor jij gebruik kan maken van AI, zonder dat je het wiel opnieuw hoeft uit te vinden (bron). 

Toch gebruikt slechts 4% van de kleine bedrijven (10-20) een AI oplossing (bron). Maar dit is natuurlijk alleen maar positief voor jou, want dat zou betekenen dat als je met AI begint dat je direct een nieuwe Unique Selling Point hebt. Daarnaast is het ook nog eens zo dat hoe langer jij AI gebruikt, hoe beter de AI op jou is ingespeeld. Door snel te beginnen behoud je dus altijd voorsprong op jouw concurrenten. 


Conclusie

AI is essentieel om met jouw bedrijf te kunnen groeien. Het zorgt voor een productievere werkomgeving, schaalbaarheid en een voorsprong op de markt. Kortom, als je nog niet bent begonnen met AI is het tijd om stappen te ondernemen. 


Bij Bessy ondersteunen wij bedrijven bij hun groei door onder andere hun planning en klantcontact te automatiseren door middel van onze slimme AI software. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Kijk dan hier.