December 27, 2021
Hoe zorg ik dat ik in de toekomst makkelijk kan groeien?
Ieder bedrijf begint klein. Zelfs Steve Jobs begon ooit in zijn garage en kijk naar wat hij allemaal heeft bereikt! Sommige bedrijven blijven ook klein, maar er zijn ook genoeg bedrijven die het streven hebben om net zo groot als Apple te worden. Maar hoe bereid je je daarop voor? Hoe zorg je ervoor dat je nu al een goede basis legt om in de toekomst makkelijk te kunnen groeien? Dat is waar we het in deze blog over gaan hebben.

Ieder bedrijf begint klein. Zelfs Steve Jobs begon ooit in zijn garage en kijk naar wat hij allemaal heeft bereikt! Sommige bedrijven blijven ook klein, maar er zijn ook genoeg bedrijven die het streven hebben om net zo groot als Apple te worden. Maar hoe bereid je je daarop voor? Hoe zorg je ervoor dat je nu al een goede basis legt om in de toekomst makkelijk te kunnen groeien? Dat is waar we het in deze blog over gaan hebben.  

Bepaal je strategie 

Toen je jouw bedrijf hebt opgericht heb je vast en zeker een missie en een visie opgesteld, anders zou je namelijk geen bestaansrecht hebben. Die missie en visie zijn niet voor niks. Het is namelijk belangrijk dat je weet waar jij naartoe wilt werken met jouw bedrijf. Richten op klantvriendelijkheid is namelijk iets heel anders dan richten op de grootste van heel Nederland worden. Het model van Treacy en Wiersema onderscheid ‘waardestrategieën’ waar je uit zou kunnen kiezen, namelijk productleiderschap, Operational excellence en Customer intimacy (bron). 

Ten eerste productleiderschap, dit betekent dat je je richt op het ontwikkelen van innovatieve producten of diensten (bron). Als je voor deze strategie kiest zal je dus vooral bezig zijn met het verder ontwikkelen van jouw product op dienst. Vaak wordt bij deze strategie ingespeeld op huidige trends. 

Ten tweede operational excellence, wat inhoudt dat jouw bedrijf zich voornamelijk bezighoudt met kostenefficiëntie (bron). Het doel hierbij is niet alleen dat de kosten binnen het bedrijf zo laag mogelijk zijn, maar ook dat de klant zo weinig mogelijk betaalt terwijl deze wel klantgemak ervaren. 

Tenslotte zou je je ook kunnen focussen op customer intimacy. Hierbij is de klant het allerbelangrijkste (bron). De focus ligt dan ook op het opbouwen van deze relatie, zodat deze een loyale gebruiker zal worden. Je kan hierbij denken aan cross selling en upsell mogelijkheden. 

Zoals je ziet zijn dit 3 heel erg verschillende strategieën die allemaal een hele andere focus hebben. Het kiezen van een goede strategie ligt ook vooral bij jezelf. Wat vind jij belangrijk en waar zie jij waarde in? Stel jij krijgt helemaal geen energie van constant met klanten bezig te zijn, maar vind het wel heel erg leuk om diep in de cijfers te duiken dan past de strategie operational excellence waarschijnlijk beter bij jou en dus jouw bedrijf. Je zou dan bijvoorbeeld een groot deel van jouw klantcontact kunnen automatiseren, zodat jij meer tijd overhoudt voor iets waar jij energie uit haalt. 


Laat je niet meeslepen door de waan van de dag

Als je aan het werk bent voor je bedrijf gebeurt het al snel dat je jezelf verliest in en waan van de dag. Je collega vraagt dit, een klant vraagt dat, alles is belangrijk en ineens is de dag voorbij. Het is daarom erg belangrijk om doelen te zetten en daarop te reflecteren. Toch is doelen zetten voor veel ondernemers ingewikkeld, daarom heb ik hierbij een aantal tips voor jou:


Tip 1: Schrijf je doelen op

Door je doelen op te schrijven heb je 45% meer kans om ze te bereiken (bron). Doordat het ergens staat geeft het je focus en commitment om je doelen te halen. 


Tip 2: Stel doelen voor lange termijn

Hierdoor kom je los van de waan van de dag. Doordat je een duidelijk beeld hebt van waar je heen wil maak je andere keuzes, waardoor je veel tijd, geld en energie bespaart (bron). 


Tip 3: Stel subdoelen om jouw overkoepelende doelen te behalen

Neem het volgende voorbeeld: Gezonder worden is een heel vaag doel, maar als je dat opbreekt in 3x per week sporten, 2 stuks fruit per dag en 8 uur slaap wordt het al een stuk concreter. Belangrijk is dat jij op deze subdoelen zelf invloed kan uitoefenen (bron). 


Tip 4: Evalueer regelmatig jouw doelen

Vooral als je in het begin van je bedrijf staat is het belangrijk om regelmatig jouw doelen te evalueren. Zijn de doelen behaald? Waarom wel of waarom niet? Wat zijn nieuwe inzichten? Hoe gaan we het volgende periode anders doen? 


Tip 5: Zorg dat je zo min mogelijk wordt afgeleid van het behalen van je doelen. 

Er zijn heel veel dingen die je kunnen afleiden, dus je moet ervoor zorgen dat dit niet of minder gebeurt. Belangrijk is dan om te weten wat je precies afleidt. Hou een keer een aantal dagen bij wat je precies afleidt om vervolgens te kijken hoe je dit kan verbeteren (bron). Stelt een collega bijvoorbeeld steeds veel vragen tussendoor? Plan dan een standaard gezamenlijk momentje in. Afgeleid door mails van klanten? Automatiseer je klantcontact.  


Zorg dat je schaalbaar bent

Schaalbaar worden, betekent dat jij als eigenaar niet alles kan doen. Het is heel erg belangrijk dat je voor ogen houdt waar je naartoe aan het werken bent, en dit kan betekenen dat je soms een nee aan mensen moet verkopen (bron). Als jij je focus legt op productleiderschap zal dat waarschijnlijk betekenen dat je af en toe een klant teleur moet stellen. 

Hoewel nee zeggen erg belangrijk is, wil je natuurlijk ook graag verder groeien met jouw bedrijf. Er komt een moment dat als je wil blijven groeien dat je nieuwe mensen aan zal gaan nemen. En daar komt meteen de volgende uitdaging om te hoek kijken: verantwoordelijkheden weggeven. Het is namelijk heel fijn om alle touwtjes in handen te hebben, maar op een gegeven moment is dat niet meer haalbaar en zal je dat los moeten laten. 

Je kan er echter ook voor zorgen dat jouw processen op zo een manier verlopen dat er niet heel veel meer werk nodig is als er meer klanten komen. Dit kun je doen door jouw werkprocessen te automatiseren. Zo is een klant van ons enorm gegroeid in buitendienst medewerkers, maar zijn ze afgeschaald in planners. Door hun werkprocessen te automatiseren zijn ze dus erg schaalbaar geworden. 


Investeer in jezelf en je medewerkers

Het is belangrijk om te blijven investeren in jezelf en in je werknemers, want de wereld om je heen blijft zich steeds verder ontwikkelen. Als jij niet mee gaat op deze ontwikkelingen zullen jouw concurrenten je snel inhalen (bron). Daarnaast zorg je ervoor dat je op jouw klanten overkomt als een expert als je up-to-date bent van de laatste ontwikkelingen. Dit zorgt voor een groter vertrouwen van jouw klanten in jouw kunnen. 

Ondernemers die in zichzelf investeren blijken uit onderzoek succesvoller te zijn dan ondernemers die dat niet doen (bron). Door bezig te zijn met jouw persoonlijke ontwikkeling word je je bewust van jouw valkuilen, waardoor je hieraan kan werken en nog succesvoller kan worden. Daarbij leidt dit ook tot meer zelfvertrouwen en een hogere eigenwaarde (bron).


Conclusie

Kortom, start met het bepalen van jouw strategie. Op basis daarvan kun jij vervolgens doelen opstellen, zodat je niet wordt meegesleept door de waan van de dag. Dit geeft jou en jouw bedrijf focus om te groeien. Om ruimte te maken om te groeien is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je schaalbaar bent. Zo kun je makkelijk schakelen en zal de groei sneller gaan. Ten slotte is het essentieel dat jij in jezelf en je medewerkers investeert, om zo altijd voor te kunnen lopen op jouw concurrenten. 

Bessy helpt jouw bedrijf schaalbaar te worden. Weten hoe? Plan dan hier een demo in.